Strijdbare Remco Abel laat zich niet kisten

Remco Abel van Grand Café Restaurant Abel vertelt zijn verhaal.

Hierbij het verhaal van een strijdbare Remco Abel.

Wie is Remco Abel?
“Ik ben opgegroeid in de horeca. Het zit echt in mijn bloed. Mijn ouders runden het Kasteel van Rhoon en rond mijn 10e begon ik met helpen in de zaak. Ook toen ik ouder werd speelde horeca een belangrijke rol in mijn leven. Ik heb de middelbare hotelschool gedaan en ik heb daarnaast ook altijd in de horeca gewerkt. Toen ik bedrijfsleider van een restaurant in Schiedam was, kwam er een pand te koop waarin de vorige zaak failliet was gegaan. Het was altijd mijn droom om zelf een zaak te beginnen. Het ging om een zaak in het ‘buitengebied’ van Poortugaal. Eigenlijk was ik er niet zo enthousiast over toen ik ervan hoorde, maar ik ben toch gaan kijken… Ik zag er toch wel potentie in. Mijn vrouw Sigrid en ik hebben het toen gekocht en verbouwd en in 1999 hebben we hier Brasserie Abel geopend.”

Wie is Abel.?
“Het restaurant openden wij in 1999 als brasserie. Een goedlopend restaurant met zo’n 15 bediening- en keukenmedewerkers. In de jaren daarna is het restaurant - als onderdeel van GasteRhoon, onder de naam Orangerie De Rhoonse Grienden - van brasserie uitgegroeid naar een restaurant/feestlocatie die ook geboekt werd voor bruiloften en partijen. In 2008 is het restaurant weer zelfstandig geworden en werd Abel. Grand Café Restaurant geopend. Het doel was om een horecagelegenheid te ontwikkelen die ook een volledig dagje uit kan verzorgen. Zo zijn er in de loop der jaren een Pitch & Putt golfbaan, een Klimbos en een handboogschietbaan bij gekomen. Via de Pitch & Putt organisatie ben ik in 2013 overigens in contact gekomen met Xandrion.”

Uitbreiding activiteiten & een tweede restaurant
Ook organiseert Abel. vanaf haar locatie diverse activiteiten voor vrienden-, familie of bedrijfsuitjes zoals fietstochten, handboogschieten, escape room, VR experiences en quizzen. De zaak loopt goed. En zo breidt Abel. zich uit met een tweede restaurant; Tasman. Een kindvriendelijk, stoer horeca- en recreatiebedrijf. Medio 2017 is Abel dusdanig gegroeid, dat zij nu met meer dan 90 medewerkers een belangrijke speler - in de horeca- en leisuremarkt in regio Rijnmond is. Van high tea tot brunch, BBQ tot buffet en van bedrijfsfeest tot huwelijk.

Maar in september 2018 veranderde alles in één klap. Een verwoestende brand vernietigde zowel het restaurant als het woonhuis van de familie Abel. Bijzonder heftig om mee te maken. Gelukkig bogen Remco en Sigrid deze nare situatie om naar iets positiefs. Dit was hun kans om een Abel. 2.0 te ontwikkelen.

“We wilden een Abel. neerzetten die nog toekomstbestendiger, flexibeler en mooier was. 1,5 jaar lang werd er hard gewerkt. En met een prachtig eindresultaat. Een groot, gezellig terras, hip interieur en een efficiënte keuken waar voornamelijk via ovens op stoom wordt gekookt, uniek in Nederland!” Het is naast mooi ook vooral een praktische en flexibele locatie geworden. “De ruimtes kunnen we gemakkelijk aanpassen aan de gelegenheid. Kleiner maken voor bijvoorbeeld private dining of 1 grote ruimte voor feesten en partijen.

Heeft Xandrion hier nog een rol in kunnen spelen?
“Jazeker! Altijd als wij ergens een nieuwe leverancier voor nodig hebben, checken wij eerst of Xandrion op dat gebied een leverancier heeft aangesloten. Bovendien laat ik me vaak door jullie adviseren m.b.t. het kiezen van een leverancier. Jullie denken en kijken desgewenst mee, maar ik blijf wel vrij in de keuzes voor een leverancier. Dat werkt echt heel prettig.”

En dan…De Grand Opening!
“18 maart 2020 zouden wij onze deuren officieel openen. Alles en iedereen was klaar voor de grand opening, maar toen was daar corona…”

De 1e lockdown…”Natuurlijk was het een ontzettende teleurstelling dat we ons mooie restaurant niet aan iedereen konden laten zien. 1,5 jaar hadden we hier naar toe geleefd en nu konden we het eindresultaat aan niemand laten zien. Een bittere pil. Maar we bleven hoopvol, schouders eronder en positief blijven. 1 juni konden we coronaproof open. We stonden altijd al bekend om ons goede terras en daar hadden we bij de ontwikkeling van de nieuwe Abel. ook weer flink in geïnvesteerd. Dit heeft er mede voor gezorgd dat we een goede zomer hebben gedraaid. We speelden ook in op de To Go markt door een loket te openen met o.a. koffie & thee, ijs, shakes, en nacho’s. Ook hebben we een delivery & take away menu opgezet. Dit deden wij altijd al met ons andere restaurant Tasman, maar hebben we tijdens corona ook ingezet voor Abel. Omdat de gerechten wel verschillen en iets minder geschikt zijn als echte afhaalmaaltijd, hebben we ervoor gekozen om de gerechten te bereiden en koud mee te geven zodat de gast het thuis alleen nog even moet opwarmen. Zo blijft de kwaliteit behouden.”

De 2e lockdown…”Het wordt steeds moeilijker om het glas halfvol te zien. Het duurt nu echt behoorlijk lang. We kunnen ons met gemak aan alle maatregelen houden en we kunnen prima coronaproof open. Onze locatie is ruim opgezet, de 1,5 meter maatregel is geen enkel probleem en ook is de ventilatie bij ons goed voor elkaar. Helaas beslist de overheid anders, zelfs nu er positieve berichten komen over het vaccin.

Wat het extra zuur maakt is dat wij geen recht hebben op een tegemoetkoming vanuit de overheid omdat je omzetverlies wordt vergeleken met 2019. Toen waren wij uiteraard nog dicht in verband met de heropbouw na de brand. Zelfs na meerdere malen aankaarten, wordt hier niets aan gedaan. Nu hebben we helaas ook afscheid moeten nemen van een gedeelte van ons personeel.

Gelukkig mogen we sommige outdoor activiteiten blijven aanbieden. Ook zijn we een samenwerking aangegaan met een plaatselijk uitvaartcentrum om als uitvaartlocatie te mogen fungeren en verhuren we binnenkort werkplekken voor mensen die niet vanuit huis kunnen werken om wat voor reden dan ook. Zo proberen we creatief en positief te blijven en steeds nieuwe ideeën te verzinnen om maar te kunnen blijven draaien. Ook blijven we strijdbaar en doen we er alles aan om gehoord te worden, zodat we alsnog een tegemoetkoming ontvangen waar we wel degelijk recht op hebben.”

Wanneer draai je weer op volle toeren denk je?
“Hopelijk kunnen we snel weer open en zijn ook feesten en partijen vanaf medio dit jaar weer mogelijk.”

Wat is jouw droom (na corona)?
“Om hét hospitality bedrijf van regio Rijnmond te worden!”

MEER KLANTVERHALEN

Xandrion klanten vertellen hun verhaal.

Nieuwe generatie aan het roer bij Meinders

Op bezoek bij het prachtige familiebedrijf Meinders Catering.

Op Landgoed Bergvliet, waar wij onlangs waren voor een interview met chef-kok Michael de Wit, is sinds 2019 ook een groot, luxe wellnesscomplex gevestigd, genaamd Spa One. Eveneens aangesloten bij Xandrion. Samen met Landgoed Bergvliet bieden zij gasten een complete belevenis met golf, lekker eten, een heerlijk verblijf in een luxe villa én een dagje verwennerij en ontspanning in de wellness. Wij spraken mede-eigenaar Bart Veraa over deze prachtige, duurzame locatie.

Het is vakantie als we te gast zijn bij Camping Mareveld. Het is een drukte van belang op de volgeboekte camping en op het terras genieten gasten van een lekker hapje en drankje in het warme zonnetje. Mareveld is een mooie combinatie van camping - met een grote verscheidenheid aan accommodaties - restaurant en partycentrum, waar gastvrijheid en gezelligheid voorop staan. In het Zuid-Limburgse plaatsje Schimmert spreken we Marianne Horsmans, zij is samen met haar man Jules eigenaar van Mareveld.

Verscholen tussen de Brabantse landerijen van de Vrachelse Heide en de Oosterhoutse bossen ligt het uit de 13e eeuw stammende Landgoed Bergvliet. Daar spraken wij met chef-kok Michael de Wit over deze prachtige locatie en de samenwerking met Xandrion.

Op de parkeerplaats van Outdoor Valley word je verwelkomd met een groot bord ‘Welkom Buiten’, want dat is waar het om draait; plezier maken, avonturen beleven en sportieve activiteiten in de buitenlucht. Al 20 jaar is Outdoor Valley deelnemer van Xandrion. In de afgelopen jaren is Outdoor Valley enorm gegroeid en ook werken Outdoor Valley en Xandrion intensiever samen. We gingen in gesprek met eigenaar Erik Rovekamp en zijn dochter Joëlle Rovekamp, horecamanager bij Outdoor Valley.

Wij interviewden Ronald ter Hoeven, voormalig directeur van Zwembad De Peppel en Sportservice Ede, Wageningen en Rhenen voor het Xandrion Jubileum Magazine. Ronald is een proactieve ondernemer die goed op de hoogte is van de laatste trends in de markt. Met zijn unieke, en soms ook innovatieve, visie probeert hij een actieve bijdrage te leveren aan het maatschappelijke rendement.

Een passende slogan voor zo’n divers vakantiepark in de Achterhoek, die voor ieder wat wils te bieden heeft. Je kunt het zo gek niet bedenken of Marveld heeft het; megaglijbanen, luxe bungalows met wellness faciliteiten, een uitgebreid horeca aanbod. We gingen in gesprek met (mede)oprichter van RICN/Xandrion en de eigenaar van Marveld Recreatie, Edwin Bomers.

Familiebedrijf en 5 sterren camping TerSpegelt uit Eersel is al sinds 1998 Xandrion deelnemer. Directeur Michel Huigevoort vertelt over dit prachtige recreatiepark en de relatie met Xandrion.

Liset Bom van Hotel De Sterrenberg aan het woord over haar samenwerking met Xandrion.

Chantal van Swieten van Vakantiepark De Boshoek over haar samenwerking met Xandrion.

Utrechtse Golfclub De Pan, gelegen in het bosrijke Bosch en Duin, sloot in augustus 2021 aan bij het inkoopcollectief van Xandrion.

Een vakantiepark met een hotelachtige beleving. Dat is waar Hendrik en zijn team naar streven.

Een enthousiaste Dennis van Vlaanderen vertelt zijn verhaal.

Een bevlogen Wesley Hüning vertelt zijn verhaal.

Aart van Geijtenbeek van Camping Lolotte vertelt zijn verhaal.

Olivier Forma van Restaurant Clemens vertelt zijn verhaal.

LEES VERDER
Pesca-klantverhaal-Xandrion

Geld wordt onderaan de streep verdiend

Sven Sallaerts van Pesca - Theatre of Fish vertelt zijn verhaal.

LEES VERDER

Samen bekijken wat Xandrion voor u kan betekenen?

Profiteer van substantiële besparingen op uw inkoopkosten & tijd.

We gaan graag met u om tafel om samen te bekijken welke inkoopkansen en besparingsmogelijkheden deelname aan Xandrion u kan bieden.